Πολιτική του Σχολείου για τον Σχολικό Εκφοβισμό

Δημιουργηθηκε στις Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου 2023

Πολιτική του Σχολείου κατά της Βίας και του Σχολικού Εκφοβισμού

Αυτή η Πολιτική αναπτύχθηκε μετά από αναγνώριση του σχολείου, όπως έδειξαν και πολλές μελέτες σε διάφορες χώρες, ότι ο εκφοβισμός διεθνές φαινόμενο, εντοπίζεται σε κάθε χώρα και σε κάθε σχολική μονάδα. Είναι φαινόμενο κοινό σε όλους του εκπαιδευτικούς οργανισμούς και το 11ο Γυμνάσιο Ιλίου δεν αποτελεί εξαίρεση.

Ο εκφοβισμός ορίζεται ως μορφή βίας ή παρενόχλησης που προκαλεί πόνο, ντροπή, φόβο, απογοήτευση, άγχος, ανασφάλεια, δυσαρέσκεια ακόμα και εκδικητικότητα. Είναι επιθετική συμπεριφορά, απρόκλητη, επαναλαμβανόμενη και σκόπιμη να προκαλέσει βλάβη, αποτελεί δε, κατάχρηση δύναμης ή/και εξουσίας.

Ο εκφοβισμός μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορες μορφές όπως:
- Φυσική / σωματική βία, επιθέσεις και χειρονομίες
- Λεκτική βία με υπονοούμενα σχόλια, πειράγματα, χαρακτηρισμούς, κοροϊδίες ακόμα και αναφορικά
με εθνικότητα, θρησκεία, σεξουαλική ταυτότητα αλλά και τυχόν αναπηρία
- Απειλές και εκβιασμούς
- Σεξουαλική παρενόχληση
- Κοινωνικό αποκλεισμό, απομόνωση από ομάδες και κοινωνικές δραστηριότητες
- Διαδικτυακό εκφοβισμό μέσω προφορικών ή γραπτών μηνυμάτων σε υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα

Σκοπός
Να διασφαλιστεί ότι όλοι οι μαθητές έχουν το δικαίωμα πρόσβασης σε ένα ασφαλές περιβάλλον που
ενθαρρύνει και επιδιώκει πέραν της επιστημονικής γνώσης, την προσωπική ανάπτυξη, τον
αυτοσεβασμό και την αυτοεκτίμηση.


Το 11ο Γυμνάσιο Ιλίου μέσω της Διοίκησης και του Συλλόγου Διδασκόντων και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων αποδοκιμάζει και απορρίπτει την όποια μορφή βίας ή εκφοβισμού και τάσσεται κατά των παραπάνω συμπεριφορών και πράξεων, εφαρμόζοντας τα πλέον αναγνωρισμένα μέτρα διαχείρισης των περιστατικών βίας και εκφοβισμού καθώς και στρατηγικών πρόληψης αυτών.


Περιγραφή στρατηγικών πρόληψης και μέτρων άμεσης αντιμετώπισης:


- Είναι ευθύνη όλου του προσωπικού του σχολείου να υπερασπίζεται τα δικαιώματα των μαθητών για
πρόσβαση σε ένα ασφαλές περιβάλλον που νοιάζεται για αυτούς.
- Οι μαθητές και οι γονείς ενθαρρύνονται να αναφέρουν περιστατικά εκφοβισμού και τους διαβεβαιώνουμε ότι το σχολείο θα διαχειριστεί τις αναφορές με σοβαρότητα, διακριτικότητα και εχεμύθεια και θα δράσει άμεσα.
- Σε όλες τις ευκαιρίες παρέμβασης – αναφορές που θα δοθούν, οι καθηγητές θα συνεργαστούν με τους μαθητές και τους γονείς τους για να αναπτυχθεί το σχολικό ήθος που ενθαρρύνει την ορθή κοινωνική συμπεριφορά και την αξία της διαφορετικότητας.
- Τα περιστατικά σύγκρουσης/εκφοβισμού μεταξύ μαθητών θα διαχειρίζονται οι οριζόμενες από το Σύλλογο Διδασκόντων και κατάλληλα εκπαιδευμένες καθηγήτριες οι οποίες και θα παρεμβαίνουν άμεσα με συγκεκριμένη διαδικασία που υπάρχει καταγεγραμμένη στα Πρακτικά του σχολείου.
- Οι γονείς θα ενημερώνονται σε οποιαδήποτε περίπτωση βίαιης σύγκρουσης ή εκφοβισμού ή αναφοράς και θα τηρείται Αρχείο Περιστατικών – Συμβάντων για οποιαδήποτε αναφορά από μαθητές, γονείς, καθηγητές ή διοικητικό ή άλλο προσωπικό του σχολείου.
- Σοβαρά ή επαναλαμβανόμενα περιστατικά που δεν κατέστη ή δεν κρίνεται δυνατό να επιλυθούν εσωτερικά εντός σχολείου, μετά από τις όποιες παρεμβάσεις, θα αναφέρονται στο Παιδαγωγικό τμήμα της Διεύθυνσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ ́Αθήνας.

Οι διαδικασίες που θα ακολουθούνται σχετικά με περιστατικά βίας- σχολικού εκφοβισμού είναι:


1. Μέθοδος Διαμεσολάβησης για τις συγκρούσεις μεταξύ μαθητών με ορισμένους κι επιμορφωμένους
καθηγητές.
2. Μέθοδος «Ομάδας Υποστήριξης» και μέθοδος «Επανορθωτικής Δικαιοσύνης» σε περίπτωση
σχολικού εκφοβισμού χωρίς ή/και με εμπλοκή των γονέων.
3. Μέθοδος «Υποστήριξης Συνομηλίκων» (Peer mediation) για την πρόληψη των περιστατικών βίας και
εκφοβισμού – Nέο πρόγραμμα σχολ. Έτους 2022-23


Η μέθοδος Διαμεσολάβησης περιλαμβάνει τα εξής:
1η φάση: Καλούνται σε συνάντηση και οι δύο πλευρές, με τη παρουσία των καθηγητριών –διαμεσολαβητών
όπου εξηγείται αναλυτικά η διαδικασία και δεσμεύονται όλοι για εχεμύθεια, να πουν την αλήθεια και να
καταλήξουν σε μία συμφωνία χωρίς σχόλια και χαρακτηρισμούς
2η φάση Προτείνουμε και στα δύο μέλη που είναι παρόντα:
- να περιγράψουν το πρόβλημα (η κάθε πλευρά περιγράφει τι συνέβη)
- να εκφράσουν τα συναισθήματά τους και τις ανάγκες τους
- να επαναδιατυπώσουν όσα άκουσαν
- να προτείνουν μία κοινή αποδεκτή λύση
3η φάση : αξιολόγηση της λύσης.
Προγραμματίζεται μία συνάντηση όπου διερευνάται κατά πόσο τηρήθηκε η συμφωνία και γίνονται προτάσεις για τυχόν περαιτέρω βελτιώσεις ή νέες προτάσεις αν δεν υπήρξε επίλυση / βελτίωση


Η μέθοδος «Ομάδας Υποστήριξης» ή/και «Επανορθωτικής Δικαιοσύνης» σε περίπτωση Σχολικού Εκφοβισμού περιλαμβάνει τα εξής βήματα:
1. Διερεύνηση του περιστατικού – κατ’ ιδίαν συναντήσεις με όλους τους εμπλεκομένους
2. Διάλογος/συνάντηση με τον μαθητή για στήριξη και συγκρότηση της ομάδας υποστήριξης από μαθητές
3. Συνεδρίαση της ομάδας υποστήριξης και παρουσίαση του προβλήματος
5. Διανομή/διάχυση των ευθυνών και αναζήτηση λύσεων
6. Συναντήσεις ανατροφοδότησης
7. Επικοινωνία και συνάντηση με τους γονείς (εφόσον απαιτηθεί)


Η μέθοδος Υποστήριξης Συνομηλίκων περιλαμβάνει την εκπαίδευση μαθητών στην υποστήριξη συνομηλίκων και τη διοργάνωση σχετικών συναντήσεων. Όλες οι δράσεις (διεξαγωγή έρευνας στο σχολείο, διανομή ερωτηματολογίου, συνεδρίες για την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων και τεχνικών διαχείρισης, οργάνωση ημερίδων – υποστηρικτικών δράσεων) θα εποπτεύονται από εκπαιδευτικούς – συντονιστές. Η μέθοδος βασίζεται στη συνεργασία μεταξύ συνομηλίκων με σκοπό την ενεργή συμμετοχή τους στη πρόληψη των συγκρούσεων και κατατίθεται ως πρόγραμμα καινοτόμων δράσεων.

Και οι τρείς μέθοδοι:
- Είναι διεθνώς αναγνωρισμένες και υλοποιούνται από εκπαιδευμένους καθηγητές, -τριες με πλήρη αναφορά στη Διοίκηση του σχολείου και τον Σύλλογο Διδασκόντων (σχετική βιβλιογραφία υπάρχει διαθέσιμη στο σχολείο)
- Βασίζονται στις αρχές της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης με βασικά χαρακτηριστικά την αποφυγή επίρριψης ευθυνών, ενθάρρυνση της ενσυναίσθησης, διάχυση της ευθύνης κι εποικοδομητική επίλυση του προβλήματος- διαφωνίας
- Στόχος είναι η ενδυνάμωση της αλληλεγγύης και της συνεργασίας μεταξύ των μαθητών στο σχολείο, η βελτίωση του σχολικού κλίματος και της ασφάλειας στο σχολείο και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευθύνης.

Ίλιον, 18/09/2022
O Διευθυντής                                   Ο Σύλλογος Διδασκόντων - Καθηγητές
Κ. Κουκάκης

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων    Το δεκαπενταμελές συμβούλιο των μαθητών